Friday, November 28, 2008

Berdoa dengan suara nyaring.

Berdoa ertinya bermohon atau meminta sesuatu yang baik daripada Allah S.W.T yang Maha Pemurah. Ia adalah satu ibadat. Allah S.W.T. menyuruh and menyukai hamba-hambanya berdoa atau meminta sesuatu kepada-Nya. Orang yang berdoa akan mendapat ganjaran dari Allah.


Firman Allah:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ

عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

“Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina”. (Surah Ghaafir: 60)

Dan FirmanNya:

وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا

“Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik, maka serulah kepada-Nya dengan nama-nama itu:. (Surah AL-A'raaf: 180)

Dan FirmanNya lagi:

هُوَ الْحَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

“Dialah Yang Hidup; tiada Tuhan melainkan Dia; maka sembahlah Dia dengan mengikhlaskan ketaatan Kepada-Nya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam”. (Surah Ghaafir : 65)

Firman Allah selanjutnya:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ

الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ

يَرْشُدُونَ

“Dan apabila hamba-Ku bertanya padamu tentang Aku maka (jawablah): sesungguhnya Aku amat hampir; Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik dan betul”. (Surah Al-Baqarah: 186)

Dan Firman Allah selanjutnya:

قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ

يَكُونُ لِزَامًا

Katakanlah (wahai Muhammad kepada golongan yang ingkar): Tuhanku tidak akan menghargai kamu kalau tidak adanya doa ibadat kamu kepada-Nya, kerana itu, maka sesungguhnya kamu telah pun menyalahi (ketetapan Tuhanku); dengan itu, sudah tentu balasan azab akan menimpa kamu”. (Surah Al-Furqaan: 77)



Rasulullah SAW pula bersabda:

“Doa itu adalah ibadat” (Riwayat Abu Daud dan At-Tarmizi)

Dan menurut riwayat lain Rasulullah SAW bersabda:

“Doa itu adalah otak ibadat” (Hadith riwayat al-Bukhari)


Dan sabdanya lagi:

“Sesungguhnya doa itu memberi manfaat terhadap bala bencana yang telah berlaku dan yang masih belum belaku, dan tidak menolak qada” Allah melainkan doa” maka sayugialah kamu berdoa” (Hadith riwayat At-Tarmizi)

Bersabda Rasulullah SAW lagi:

“Barangsiapa dibuka pintu doa untuknya bererti telah dibukakan untuknya pintu-pintu rahmat. Dan Tiada sesuatu yang dimohonkan kepada Allah Ta’ala lebih disukai daripada dimohonkan afiat, dan sesungguhnya doa itu memberi manfaat terhadap yang telah diturunkan dan yang belum diturunkan. Dan tidak ada yang mendapat menangkis ketetapan Tuhan melainkan doa, sebab itu hendaklah kamu berdoa.” ( Hadith riwayat al-Bukhari)

Dan selanjutnya Rasulullah bersabda lagi:

“Tiada muslim dimuka bumi yang memohonkan sesuatu permohonan kepada Allah pastilah permohonannya dikabulkan Allah atau dijaukan Allah daripada sesuatu kejahatan, selama ia tidak mendoakan sesuatu yang membawa kepada dosa atau memutuskan silaturrahim.” (Hadith riwayat at-Tarmizi).

Dengan ayat-ayat dan hadith diatas ternyatalah bahawa Doa itu adalah disyariatkan oleh Allah dan RasulNya. Bukan suatu perkara yang diada-adakan.

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

“Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan”. (Surah Al-Fatihah: 5)

Untuk berdoa hendaklah kita memenuhi kaedah dan adab-adabnya dan pantang larangnya. Janganlah kita memohon selainkepada Allah, dan tidak mempersekutukan Allah dalam doa, tidak boleh melalui perantaraan, berdoa hendaklah dengan ikhlas, khusyuk dan tawadhuk, tidak boleh riak dan takabbur, tidak boleh dengan suara keras menengking dan lain-lain lagi.

Berdoa hendaklah dengan penuh yakin bahawa Allah SWT akan memperkenankan doa kita itu. Jangan sekali-kali berdoa dalam kedaan hatinya lara dan lalai, atau tidak cukup kuat keyakinannya serta kemahuannya. Allah tiak akan memperkenankan doa saperti yang tersebut.

Rasulullah SAW bersabda;

Berdoalah kamu kepada Allah dalam kedaan penuh yakin bahawa Tuhan akan memperkenankan doa kamu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah SWT tidak akan meperkenankan doa daripada hati yang lali atau keluh resah. (Hadith riwayat at-Tarmizi)

Setiap orang hendalah memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT semasa dalam keadaan senang atau mudah, supaya Allah SWT memperkenankan doanya ketika berdoa dalam keadaan susah. (Sebagaimana maksud hadith Rasulullah SAW riwayat at-Tarmizi dari Abu Hurairah)

Akan tetapi telah menjadi adat resam orang-orang berdoa dengan suara keras (Nyaring), bahkan dengan mengunakan pembesar-besar suara sehingga kedengaran jauh di luar masjid, bukan untuk mengarah orang berdoa tetapi semata-mata sudah menjadi kebiasaan. Doa dengan suara Nyaring begini sama sekali tidak dikehendaki Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda;

“Berdoalah kamu kepada Allah dalam kedaan penuh yakin bahawa Tuhan akan memperkenankan doa kamu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah SWT tidak akan meperkenankan doa daripada hati yang lali atau keluh resah. (Hadith riwayat at-Tarmizi)

Setiap orang hendalah memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT semasa dalam keadaan senang atau mudah, supaya Allah SWTmemperkenankan doanya ketika berdoa dalam keadaan susah. (Sebagaimana maksud hadith Rasulullah SAW riwayat at-Tarmizi dari Abu Hurairah)

Akan tetapi telah menjadi adat resam orang-orang berdoa dengan suara keras (Nyaring), bahkan dengan mengunakan pembesar-besar suara sehingga kedengaran jauh di luar masjid, bukan untuk mengarah orang berdoa tetapi semata-mata sudah menjadi kebiasaan. Doa dengan suara Nyaring begini sama sekali tidak dikehendaki Allah SWT.

Firman Allah:

ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا

وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ

“Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan kebaikan padanya, dan berdoalah kepada-Nya dengan perasaan bimbang dan penuh pengharapan. Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang yang berbuat baik.” (Surah AL-A'raaf: 55.56)

Jelas sudah ayat ini memerintahkan kita supay berdoa kepada Allah dengan segala rendah diri, merasa takut kepada Allah dan meletakkan harapan kita kepadaNya dan dengan suara perlahan pula. Bukan dengan suara Nyaring dan kasar, dan Allah membenci orang-orang yang melampui batas iaitu orang-orang dengan suara nyaring dan orang yang meminta suatu yang bukan-bukan dan yang mustahil.

Dan Firman Allah Lagi:

وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ

مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ

“Dan sebutlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut, dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang. Dan janganlah engkau menjadi dari orang yang lalai.” (Surah AL-A'raaf: 205)

Berdoa dengan suara yang nyaring, baik kita berseorangan (sendirian) atau beramai-ramai, tanpa sesuatu sebab syar’I adalah termasuk dalam larangan tersebut.

Sebaik-baik doa ialah dengan kata-kata yang mudah dan ringkas serta mempunyai pengertian yang luas serta dengan suara yang perlahan serta merendah diri. Saperti doa: “Ya Allah! Kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan pelihara kami dari terkena azab neraka”.

Abu Musa al-Asy’ari meriwayatkan, Katanya:

“Orang-orang mengangkat suara mereka dengan berdoa dalam sebahagian perjalanan, maka Rasulullah SAW bersabda kepada mereka: Batasilah diri kamu (Jangan bersusra nyaring) kerana bahawasanya kamu tidak memohon kepada orang yang pekak dan bukan pula kepada orang yang tiada, sesungguhnya yang kamu meminta kepadnya itu adalah maha mendengar den dekat, lebih dekat kepada seseorang kami dari tengok kenderaanya” (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Sudah menjadi kebiasaan di masjid selepas sembahyang Imam dan makmum berwirid beramai-ramai dengan suara lantang dan imam pun membaca doa dengan suara lantang pula dengan diaminkan oleh makmum. Ini seakan akan ia adalah sesuatu yang wajib ataupun sebahagian dari kesempurnaan shalat.

Jika dilakukan dipandang suatu aib. Mereka tidak menghiraukan orang-orang yang sedang bershalat atau akan beribadat kepada Allah. Mereka berwirid sampailah tamat. Ia adalah satu perbuatan yang sangat tercela dan wajib kita hentikan.

Kesimpulan:

Persoalan ini bukanlah suatu persoalan yang baru bahkan merupakan persoalan yang diperdebatkan dari generasi ke generasi dan akan berlarutan selagi mana kita tidak berlapang dada dan tidak cuba mengkajinya secara ilmiah.

Sebahagian yang mendakwa bermazhab Syafie yang menyakan tetapi sebenarnya telah mengkhianati Al-Imam As-Syafie Rahimahullah dengan menyatakan apa yang tidak dinyatakan oleh Al-Imam As-Syafie sendiri. Ini semua berpunca dari kejahilan dan sikap malas untuk membuka sendiri kitab-kitab Imam Syafie. Akhirnya hanya mendengar dan menerimanya tanpa dikaji adakah ianya benar atau tidak. Maka dari itu wajib bagi kita yang tidak mampu untuk mencari dalil dari Al-Quran dan Sunnah untuk bertaqlid..

Di sini kita sebutkan beberapa ucapan Al-Imam As-Syafie Rahimahullah yang menunjukkan betapa tawadu’nya beliau juga saranan supaya meninggalkan pendapatnya sekiranya bertentangan dengan sunnah Rasulullah Sallallhu alaihi wasallam dan melarang taklid buta kepada pendapatnya.

خلاف قولي مما صح فهو أولى ولا تُقَلِّدُوني

كل ما قلته فكان من رسول الله

“Setiap apa yang aku ucapkan dan didapati apa yang sahih yang diriwayatkan oleh RasululLah menyanggahi pendapatku, maka ianya (hadith Nabi s.a.w) itu yang lebih utama, jangan kamu mengikutiku" ( Al-Zahabi, Siyar ‘Alam al-Nubala`, 10/33) – ( Maksudnya: jangan mengikutku dalam pendapat-pendapat beliau yang tidak bertepatan dengan sunnah RasululLah s.a.w.) ”.

فقولوا بها ودعوا ما قلته

إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله

“Jika kamu dapati apa yang ada di dalam kitabku menyanggahi sunnah RasululLah s.a.w, maka berpeganglah dengan sunnah dan tinggalkanlah pendapatku”. ( Al-Zahabi, op.cit. 10/34)

Dan banyak lagi:

“Berkata Imam Syafie kepada Imam Ahmad bin Hanbal : Kamu lebih mengetahui Hadith dan Rawinya daripada Aku, sekiranya sesuatu hadith adalah sahih beritahulah kepadaku sama ada dari Kufah atau Basrah atau Syam . Aku akan ke sana sekiranya hadith itu sohih.”

“Sekiranya kamu dapati aku berkata sesuatu, tetapi thabit daripada Rasulullah berlawanan dengan pendapatku, ketahuilah ketika itu aqalku telah hilang.”


Tetapi yang berlaku pada hari ini sekiranya ada orang yang membawakan hadith yang sahih, berlainan apa yang dipelajari dari mazhabnya, maka hadith nabi diketepikan disebabkan ta’sub memegang pendapat mazhab masing-masing, adakah perbuatan tersebut mengikut seperti mana yang diwasiatkan oleh Al-Imam As-Syafie, “Sekiranya Sahih sesuatu hadith maka itulah mazhabku”.

Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya tidak membaca wirid-wirid itu secara beramai-ramai dengan suara nyaring dan terus menerus pada tiap-tiap shalat. Dan tidak juga membaca doa dengan suara nyaring dan diaminkan oleh makmum pada setiap shalat. Nabi dan para sahabat hamnya membaca wirid dan doa dengan suara nyaring ketika mengajar makmum.

Berkata As-Syafie : “Mana-mana imam yang berzikir dengan apa yang dinyatakan secara kuat atau nyaring atau perlahan atau yang lain adalah baik. Aku berpendapat imam dan makmum berzikir selepas selesai solat secara perlahan, kecuali bertujuan mengajar, maka dikuatkan. Setelah itu diperlahankan semula. Begitu juga dengan doa, tidak dikuatkan dan jangan pula perlahan sehingga tidak didengari olehnya”.

( Lihat : Al-Umm, Muhammad bin Idris As-Syafie, jilid 2 muka surat 288, kitab As-Solat )

Bagaimana mungkin meninggikan suara ini telah dijadikan sebagi satu syiar yang dilakukan selpas shalat jamaah, pada hal Allah telah berfirman:

ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas”. (Surah AL-A'raaf:55)

Doa dengan cara begini (Suara nyaring) bukanlah dari perbuatan Rasulullah SAW, bukan perkataanya dan bukan pula perakuannya (taqrir)-(Al-Ibda’, halaman 283, 284)

Ibnu Hajar al-Haitami di dalam Kitab Fatwanya berkata:
“Berkata az-Zarkasyi: Menurut Sunnah ialah memperlahan suara pada semua zikir, kecuali Talbiah. Dan al-Auz’I berkata: Asy-Syafie mengagungkan Hadith-hadith yang menyatakan dengan suara keras ialah terhadap orang yang mengajar. Dan disebut di dalam kitab “al-Abab”: dan disunatkan suara dengan bacaan zikir dan doa selapas salam Imam untuk mengajar orang mukmim dan apabila mereka sudah pandai, maka hendaklah diperlahankan.

”Kesimpulan dari pendapat-pendapat Ulama muktabar bahawa perbuatan membaca zikir dan doa beramai-ramai selepas setiap shalat bukan lah sunnah yang diikuti kerana jelas bertentangan dengan sunnah.



No comments: